وبلاگ

انواع سایت

سایت انواع زیادی دارد. اما ما در اینجا چهار دسته از سایت های پرکاربردی که بیشتر کسب و کارها و افراد حقیقی و حقوقی به آنها نیاز پیدا می کنند را معرفی می کنیم.

1- سایت های تک صفحه استاتیک
2- سایتهای پورتال داینامیک (معرفی)
3- سایت های فروشگاهی
4- سایت های دست نویس (اختصاصی)

سایتهای تک صفحه ای استاتیک

سایتهای استاتیک به سایتهای گفته می شود که محتوای آنها به صورت ثابت هستند و فاقد سیستم مدیریت محتوا می باشند.
این نوع سایت ها مزایا و معایبی دارند که به آنها اشاره می کنیم.

مهمترین مزیت سایت های استاتیک سرعت بالای آنها است. چون این سایتها از حداقل کتابخانه ها استفاده می کنند بنابراین می توانند سرعت بالایی داشته باشند. همچنین نیازی به سیستم های احراز هویت، API، دیتابیس و ... ندارند. لذا پیاده سازی آنها سریعتر و ساده تر است.

مهمترین عیب این نوع سایت ها این است که امکان مدیریت محتوای داخل سایت توسط یک رابط کاربری ساده ماننده cms های مرسوم وجود ندارد و اگر بخواهید تغییری در محتوای سایت دهید باید آستین ها را بالا زده و دست به کد شوید.

با اینحال این سایت برای افرادی که می خواهند یک سایت سبک و سریع و ساده برای معرفی یک محصول یا معرفی خود یا شرکتشان داشته باشند بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. چرا که سایت های معرفی نیاز به تغییر چندانی ندارند. اما اگر به دنبال سایتی هستید که در طول زمان نیازمند تغییرات متعدد و به روزرسانی است باید به سایت داینامیک فکر کنید.

سایت های پورتال داینامیک

بسیاری از اشخصاص و شرکت ها نیازمند سایتی هستند که صفحات متعددی داشته باشد که شامل اطلاعات مختلف از جمله تماس با ما، درباره ما، صفحه اصلی و ... باشد. این نوع سایت ها عمدتا دارای تعدادی صفحه اینترنتی هستند که اطلاعات مختلفی درون آنها قرار دارد.

تا اینجای کار را می توان با همان سایت های استاتیک که در بخش اول معرفی کردیم نیز پیاده سازی کرد اما وقتی تعداد صفحات زیاد باشد احتمال نیاز به به روزرسانی آنها هم افزایش پیدا می کند. اینجاست که دیگری سایت های استاتیک پاسخگو نخواهند بود و کاربر باید سایتی داشته باشد که دارای یک رابط کاربری ساده باشد تا بتواند بدون درگیری با کد های html نسبت به تغییر و حذف و افزودن آنها اقدام کند.

سایتهایی که این امکانات رو در اختیار شما قرار می دهند سایت داینامیکی هستند که اغلب از مدیریت محتواهای شناخته شده مانند wordpress,joomla,Drupal, wix و .. استفاده می کنند. این سیستم های مدیریت محتوا (cms) نیاز کاربر به آشنایی به کد و کدنویسی را به صفر می رساند و یک سامانه مدیریت سایت بسیار ساده در اختیار کاربر قرار می دهد.

بیشتر مشتریان حقیقی و حقوقی که به دنبال معرفی خود یا شرکتشان هستند و یا سعی دارند اطلاعات خاصی را در فضای وب منتشر کنند از این نوع وب سایت ها استفاده می کنند. لذا سیستم های مدیریت محتوا سهم بسیار زیادی را در بین سایت های جهان به خود اختصاص می دهند.

این نوع سایتها می توانند با استفاده از افزونه های مختلف که به هسته مدیریت محتوا اضافه می شوند؛ قابلیت های سایت را افزایش دهند. مثلا می توان یک سیستم وردپرس را که برای وبلاگ نویسی ساخته شده است با افزونه های ساده ای به یک سایت معرفی محصول، یا ثبت نام یا سایت اطلاع رسانی و ... تبدیل کرد.

سایت های فروشگاهی دارای درگاه بانکی

نوع دیگری از سایت هایی که کاربرد بسیار زیادی داشتند و امروزه رشد آنها به صورت سرسام آوری ادامه دارد سایتهای فروشگاهی هستند. همین نیاز بود که باعث شد تا مدیریت محتواها به فکر بیافتند که قابلیت های یک فروشگاه آنلاین را به سیستم خود اضافه کنند.

در حال حاضر بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا افزون هایی را طراحی کرده اند که با الحاق آن به سایتتان می توانید سایت خود را به یک فروشگاه آنلاین با قابلیت های خوب و قابل قبولی تبدیل کنید.

برای مثال در مدیریت محتوای وردپرس افزونه ای به نام ووکامرس به هسته وردپرس متصل می شود و به راحتی سایت شما را به یک سایت فروشگاهی با قابلیت های حداقلی تبدیل می کند. البته اگر قابلیت های بیشتری را بخواهید می توانید افزونه های مرتبط با قابلیت مد نظر خود را پیدا کرده و آنرا نیز به سایت خود الحاق کنید. بسیاری از افزونه های cms محبوب وردپرس از جمله فروشگاه ساز ووکامرس رایگان هستند با اینحال برای تهیه بعضی از افزونه ها باید دست به جیب شوید و مبالغی که اغلب زیاد نیستند را بپردازید.

قابلیت اضافه شدن افزونه ها به cms ها استفاده از این سیستم ها را روز به روز افزایش داده است و سهم بیشتری از سایتهای جهانی را به خود اختصاص داده اند. این سایت ها نیز مانند هر نوع سایت دیگری معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند.

  • از مزایای این سایت ها می توان به ارزان بودن تهیه کردن آنها اشاره کرد.
  • این نوع سایت های در زمان بسیار کمی راه اندازی می شوند.
  • اپراتور سایت نیاز به دانش فنی ندارد و بدون کد نویسی می تواند سایت را مدیریت نماید.
  • اگر خوب تنظیم شود رتبه خوبی در گوگل به دست می آورند.

این نوع سایت ها معایبی هم دارند:

  • دسترسی به ویژگیهای اختصاصی گاهی ملال آور و یا غیر ممکن است.
  • به علت به روزرسانی های متعدد هسته و افزونه ها نگهداری نسبتا حوصله بری دارند.
  • به خاطر open source بودن بیشتر هدف حمله هکر ها بخصوص هکر های جوان و بازیگوش قرار می گیرند.
  • اگر بد تنظیم شود هر چقدر هم که روی سایت زمان بگذارید رتبه خوبی در گوگل به دست نخواهید آورد.

توجه: امروزه برای اینکه بتوانید یک سایت فروشگاهی با امکان پرداخت آنلاین داشته باشید حتما باید درگاه پرداخت آنلاین داشته باشید. برای داشتن درگاه پرداخت آنلاین نیازمند نماد اعتماد و برای آن نیز نیازمند کد اقتصادی هستید. پس در جریان باشید که جدیداً برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با قابلیت پرداخت آنلاین باید کسب و کار شما دارای پروانه مالیاتی باشد. البته خوب برای این هم راهکارهای بوجود آمده است!

سایت های اختصاصی برنامه نویسی شده

این نوع سایت ها بهترین نوع از سایت می باشند. این سایتها باید توسط یک برنامه نویسی و یا یک تیم برنامه نویسی طراحی و برنامه نویسی شود. بخاطر اینکه این سایتها اغلب از صفر برنامه نویسی می شوند می توانید تمام نیازهای عمومی و اختصصای خود را که احیاناً هیچ کدام از مدیریت های محتوا و افزونه هایشان نمی توانند پیاده سازی کنند را پیاده سازی کنید.

اما همانطور که تاکنون حدس زده اید هزینه طراحی این نوع سایتها نسبت به تمام انواع دیگری از سایتها زیاد تر است و بسته به میزان تقاضای شما می تواند فاکتورهای سرسامی آوری را به همراه داشته باشد.

با این توضیحات مشخص است که اغلب کسانی به این سایتها روی می آورند که طرح و برنامه جدی ای برای کسب و کار و سایت خود دارند و سرمایه گذاری طولانی مدتی روی سایت انجام خواهند داد.

این نوع سایتها دامنه فعالیت بسیار گسترده ای دارند و از سایت های وبلاگ و معرفی محصول گرفته تا سایت های پیشرفته فروشگاهی و حتی سایتهای پایه برای سازمان های بزرگ مانند سازمان اوراق بورس بهادار، بانکها، سامانه های دانشجویی و ... را شامل می شوند.

سایتهایی که در بالا بدانها اشاره شد تنها سایتهای پرکاربردی هستند که بیشتر توسط مشتریان من سفارش داده می شوند. دسته بندی های بسیار متنوع تری از کاربرد، رویکرد، زبانهای برنامه نویسی و ... نیز می توان برای سایتها در نظر گرفت. اما من سعی کردم سایتها را بر اساس نیاز کسب و کارها دسته بندی کنم تا اگر شما به فکر راه اندازی سایت افتادید بتوانید آگاهانه تر نسبت به انتخاب یکی از انواع بالا اقدام کنید.